هشدارهای سازمان غذا و داروی ایالات متحده به بیماران و متخصصان مراقبت های بهداشتی در مورد ناخالصی نیتروسامین در برخی از محصولات متفورمین آهسته رهش

28مه 2020 - سازمان غذا و داروی ایالات متحده امروز اعلام كرد كه آزمایشات این آژانس نشان می دهد میزان ناخالصی نوعی نیتروسامین به نام"N-Nitrosodimethylamine (NDMA) " بالاتر از حد مجاز قابل قبول این آژانس در چندین مورد فرمولاسیون متفورمین آهسته رهش (ER)است. متفورمین، یکی از داروهای تجویز شده برای کنترل قند خون بالا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است. این آژانس به یازده شرکت از جمله :( Amneal Pharmaceuticals Inc (AMRX.N  و (Aurobindo Pharma Ltd (ARBN.NS توصیه نموده است که داوطلبانه محصولات خود را از سطح بازار جمع آوری کنند. اعلان های فراخوان این شرکت ها در وب سایت FDA ارسال شده است. محصولات برخی دیگر از تولید کنندگان این نوع از فرمولاسیون متفورمینER که بخش قابل توجهی از بازار ایالات متحده را تأمین می کنند، در این فهرست قرار نگرفته است. FDA برای اطمینان از آزمایشات مناسب، همکاری نزدیکی با تولید کنندگان دارد. ارزیابی ها در حال انجام است تا مشخص شود که جمع آوری متفورمینهای آهسته رهش شرکتهای مذکور، منجر به کمبود این دارو نشود، بهمین منظور آژانس با این تولید کنندگان و سایر تولیدکنندگان همکاری نزدیکی دارد تا از تأثیر این فراخوان بر کمبود این دارو در بازار جلوگیری و یا این کمبود را کاهش دهد.

دکتر کاوازونی، مدیر اجرایی مرکز ارزیابی و تحقیقات مواد دارویی در سازمان غذا و داروی آمریکا گفت: FDA برای اطمینان از ایمنی، اثربخشی و کیفیت  داروها، استانداردهای سختگیرانه ای دارد، این آژانس تمام تلاش خود را بر اساس علم و داده ها انجام می دهد تا به تامین امنیت داروها در ایالات متحده کمک کند. ما می دانیم که بیماران ممکن است در مورد ناخالصی های احتمالی در داروهای خود نگران باشند، اما ما به مردم اطمینان می دهیم که ما در طی ماههای متمادی این مشکل را دنبال نمودیم تا پاسخ های روشن و دقیقی به بیماران و متخصصان مراقبت های بهداشتی ارائه دهیم. اکنون برخی از محصولات متفورمین که استانداردهای ما را برآورده نمی کنند، شناسایی و در حال اقدام و جمع آوری آنها از بازار هستیم. ما از زمانی که این ناخالصی برای اولین بار مشخص شد، در مورد آن اقدامات لازم را انجام داده ایم، و پس از این نیز بر اساس اطلاعات علمی جدید در صورت لزوم، اقدامات بعدی را انجام خواهیم داد.

بیماران باید حتی پس از این فراخوان، به مصرف قرص متفورمین خود ادامه دهند، و به پزشک متخصص خود مراجعه و در مورد جایگزینی آن با برندی که در فهرست فراخوان قرار ندارد، مشورت کنند. بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در صورت قطع مصرف متفورمین تجویز شده، می توانند با خطرات جدی سلامت روبرو شوند.آزمایشFDA ، وجود NDMA را در متفورمین های معمولی که بلافاصله پس از مصرف، در بدن آزاد می شوند(IR)، نشان نداده است. متفورمین IR[1] شایع ترین نوع متفورمین تجویز شده هستند. این آژانس با تولیدکنندگان قرص های فراخوانده شده همکاری می کند تا منبع ناخالصیNDMA  را مشخص نماید. هم اکنون، سطح بالاترNDMA ، در برخی از قرص های متفورمین با فرمولاسیون ER بسته بندی شده ، کشف شده است اماNDMA  در نمونه های ماده ی دارویی فعال متفورمین وجود نداشته است.

این آژانس همچنین از کلیه تولید کنندگان محصولات متفورمین آهسته رهش خواسته است تا خطر وجود مقادیر بیش از حد NDMA را در محصول خود ارزیابی کرده و هر دسته از تولیدات را قبل از عرضه در بازار ایالات متحده، آزمایش کنند. اگر آزمایشات مقدار NDMA را بالاتر از حد مجاز نشان دهد، سازنده باید آژانس را آگاه سازد و نباید آن بچ را به بازار عرضه کند.

در اواخر سال 2019، FDA اعلام کرد که از وجود NDMA در برخی از محصولات متفورمین در کشورهای دیگر آگاه شده است. این آژانس بلافاصله آزمایشات خود را برای تعیین اینکه آیا متفورمین موجود در ایالات متحده نیز دارای آلودگی NDMA هست، به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد ناخالصی های نیتروسامین در انواع داروها آغاز کرد. در فوریه سال 2020 ، آژانس مقادیر بسیار پایینNDMA  را در بعضی از نمونه ها کشف کرد، اما در آن زمان هیچ نمونه ای از متفورمین آزمایش شده توسط FDA از حد مجاز قابل قبول برایNDMA ، تجاوز نمی کرد. FDA اظهار داشت كه به آزمایش مداوم متفورمین و سایر داروها ادامه خواهد یافت، و اگر سطحی از NDMA یا سایر ناخالصی ها شناسایی شوند، سریع اقدام لازم را اجرایی خواهد کرد.

به تازگی، FDA از گزارش سطوح بالاتر NDMA در برخی فرمولاسیون هایمتفورمین ER، از طریق دادخواست شهروندی که متفورمین را در یک آزمایشگاه خصوصی آزمایش کرده بود، آگاه شد. آزمایشگاههایFDA همان متفورمین را آزمایش کرده و تایید نمودند که این متفورمین حاوی میزانNDMA  بالاتر از حد قابل قبول می باشد. این آژانس میزانNDMA غیرقابل قبول را در برخی از این متفورمین ها ، اما نه همه ی آنها، تأیید کرد. در موارد دیگر، آزمایشگاه سازمان غذا و داروی آمریکا NDMA را در بسیاری موارد تشخیص داد که آزمایشگاه خصوصی تشخیص نداده بود. آژانس همچنین دریافت که سطحNDMA ، در صورت وجود، به طور کلی پایین تر از گزارش این آزمایشگاه خصوصی است. با توجه به تجربه ی عمیق دانشمندان FDA در تعیین کمیت این ناخالصی ها در مواد دارویی، این آژانس از روش و نتایج آزمایش FDA اطمینان دارد و بر اساس آخرین اطلاعات علمی به اقدامات خود ادامه خواهد داد. نتایج همچنین با یافته های آزمایشگاه های دیگر آژانس های نظارتی در سراسر جهان سازگار است.

اطلاعات بیشتر

ماده ی NDMA، یک آلاینده متداول است که در آب و غذاها از جمله گوشتهای فرآوری شده و کبابی ، لبنیات و سبزیجات یافت می شود. همه ی افراد در معرض مقادیر کمی از NDMA قرار دارند. FDA و جامعه علمی بین المللی انتظار ندارند که در صورت مصرف مقادیر کم NDMA، آسیبی به بدن وارد شود. حد مجاز قابل قبول FDA برای NDMA در فرمولاسیون دارویی 96 نانوگرم در روز است. FDA تصور نمی کند که مصرف نیتروسامین ها در سطح مجاز و یا زیر حد مجاز آسیبی به بدن افراد وارد کند. چنین سطوح کمی از نیتروسامین ها در بسیاری از غذاها وجود داشته و به عنوان بخشی از رژیم های غذایی معمول، حتی در مدت زمان طولانی مانند طول عمر 70 سال، مصرف می شوند. اگر افراد در مدت زمان طولانی در معرض غلظتهایی از نیتروسامین بالاتر از حد قابل قبول قرار گیرند، ممکن است خطر سرطان در آنها افزایش یابد، اما ما پیش بینی نمی کنیم که قرار گرفتن در معرض سطوح بالاتر از حد مجاز قابل قبول در کوتاه مدت منجر به افزایش خطر سرطان شود. ما در حال تلاش برای اطمینان از این هستیم که مقدار نیتروسامین در داروها در بازار ایالات متحده از حد مجاز قابل قبول تجاوز نکنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا قبلاً در مورد وجود نیتروسامین ها در منابع دارویی ایالات متحده تحقیق کرده است. این تحقیقات بر روی داروهای فشار خون و نارسایی قلبی به نام بلاکرهای گیرنده آنژیوتانسین دو  (ARBs)آغاز شد و بعداً شامل داروهای سوزش سر دل، رانیتیدین و نیزاتیدین و همچنین داروهای دیابت، متفورمین و سایر داروها نیز شد. در آوریل سال 2020 ، آژانس از تولید کنندگان خواست كه تمام داروهای تجویز شده و بدون نسخه ی (OTC) داروی رانیتیدین را از بازار خارج كنند(از جمله داروی Zantac فروخته شده توسط سانوفی اس آ ، SASY.PA)، زیرا نتایج آزمایشات نشان داده بود كه NDMA در بعضی از محصولات رانیتیدین با گذشت زمان افزایش می یابد و در صورت نگهداری در دمای بالاتر از اتاق، ممکن است مصرف کنندگان در معرض سطوح غیرقابل قبولی از این ناخالصی قرار گیرند.

دلایل مختلفی برای وجودNDMA   در داروها وجود دارد. FDA قبلاً دریافته بود كه منبع NDMA می تواند مربوط به فرآیند تولید دارو یا ساختار شیمیایی آن یا حتی شرایط نگهداری یا بسته بندی آنها باشد. با هضم و متابولیسم مواد غذایی و داروها در بدن، نیتروسامین ها از جمله NDMAمی توانند، تشکیل شوند.

سازمان غذا و داروی آمریکا رویكردی سیستماتیک برای شناسایی داروهای حاوی نیتروسامین های بالاتر از حد مجاز و حذف آنها از بازار دارد. فناوری پیشرفته باعث شناسایی مقادیر بسیار کم این ناخالصی ها در محصولات دارویی می شود و شاید به همین دلیل باشد که اکنون در بیشتر محصولات مقادیر بسیار کم NDMA هم شناسایی شده اند. امروزه با ابداع روش های آزمایشگاهی بهتر، FDA می تواند مراحل خاصی از پروسه ی ساخت را که ممکن است خطر تشکیل نیتروسامین را افزایش دهد، بهتر شناسایی و مشخص کند. FDA با سایر آژانسهای بین المللی نظارت بر مواد دارویی، که آزمایش NDMA را در داروهای مختلف انجام داده اند، همکاری نزدیکی برای تحقیق و کشف منابع این ناخالصی ها دارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا، که یکی از آژانسهای نظارتی در وزارت بهداشت، درمان و خدمات انسانی ایالات متحده است، تایید ایمنی، اثربخشی و امنیت داروهای انسانی و دامپزشکی، واکسن ها و سایر محصولات بیولوژیکی برای استفاده انسان و وسایل پزشکی را بعهده دارد. این آژانس همچنین مسئولیت ملی امنیت و محافظت از غذاها، مواد آرایشی، مکمل های غذایی، محصولاتی که مانع از تابش الکترونیکی می شوند، را بعهده دارد و بر محصولات تنباکو نظارت دارد.

منبع:

https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/fda-alerts-patients-and-health-care-professionals-nitrosamine-impurity-findings-certain-metformin

 



[1]immediate release (IR) metformin